Agresszió

 

Gyakran látunk a tévében, újságban olyan eseteket, ahol kisgyermek követett el társaival szemben agresszív cselekedetet. Vajon mi lehet ennek az oka? Örökölte? Tanulta? Tehetnek-e erről a szülők? E kérdések megválaszolásához szeretnénk hozzájárulni az alábbi írással.  

Az érzelmek nemcsak általános reakciókat eredményeznek, de specifikusak is, mert nevetünk, ha örülünk, visszahúzódunk, ha félünk, agresszívvé válunk, ha dühösek vagyunk stb. E tipikus érzelmi reakciók közül a pszichológusok legkiterjedtebben az agressziót tanulmányozták.

A szociális tanuláselmélet az emberek közötti interakciókkal foglalkozik, a megfigyeléses tanulás jelentőségét hangsúlyozza. Számos viselkedési mintát úgy tanulunk, hogy megfigyeljük mások viselkedését és megjegyezzük, hogy milyen következményekkel jár ez számukra.

A szociális tanuláselmélet a tanulást hangsúlyozza és elveti az agresszió ösztönként vagy frusztráció eredményezte hajtóerőként való felfogását. Szerinte az agresszió, olyan mint bármely más tanult válasz, megfigyeléssel és utánzással elsajátítható és minél gyakrabban megerősítik, annál nagyobb a valószínűsége, hogy megjelenik.

Óvodások körében végzett vizsgálat során a gyermekek egy felnőttet figyeltek meg, aki egy felfújható babával szemben az agresszió különböző formáit fejezte ki. Később a gyermekek is „játszhattak” a babával, amikor is a felnőtt cselekedeteinek többségét utánozták. Ezt a vizsgálatot továbbfejlesztve az óvodások két filmet nézhettek meg. Az egyik egy babával szemben agresszíven viselkedő felnőttet mutatott, a másik egy rajzfilmfigurát, amely ugyanúgy viselkedett, mint a felnőtt. Az eredmény megrázó volt. A gyermekek, akik a két film valamelyikét látták, olyan agresszíven viselkedtek a babával szemben, mint azok a gyerekek akik agresszíven viselkedő élő személyt láttak. Az agresszió filmbeli, vagy élő modelljei növelik az egyén agresszivitásának megjelenésének valószínűségét.

Az agresszió kialakulásában fontos szerepet játszik a megerősítés. A gyermekek nagyobb valószínűséggel fejeznek ki agresszív válaszokat, ha ezekért megerősítést kapnak, vagy ha olyan agresszív modellt látnak (televízióban, utcán, otthon), akit megerősítettek.

Gyermekek körében végzett felmérés szerint az agresszív tevékenységben való részvétel, vagy növeli az agresszív viselkedést, vagy azonos szinten tartja.  Felnőttekkel végzett kísérletek is hasonló eredményt hoztak. Azt is megfigyelték, hogy az a személy, aki mérges, nagyobb agresszivitás kifejezésére képes.

Több kísérletben vizsgálták a gyermekek televízió nézési szokásait, valamint a műsorok hatását személyiségükre. Azok a gyermekek, akik agresszív filmeket néztek, sokkal agresszívabbá váltak a társaikkal folytatott interakciójuk során. 

Összegezve tehát nagyon fontos, hogy mit lát otthon, a televízióban, illetve kortársaitól a gyermek. Az erőszakos, agresszív cselekedetet el kell ítélni, nehogy megerősítést kapjon és gyermekünk is alkalmazza.

 

Meghívó

 

 

„Nap aranyát, Hold ezüstjét,

Csillagoknak gyémántkincsét

Gyűjtögetik, bányásszák,

Hegy gyomrában vigyázzák....”

... a kismanók, és lámpásukkal világítva dolgoznak, készülnek arra, hogy az egyre hosszabbodó sötétben, az elalvó fák téli felkészülését segítsék  az újra eljövő tavaszra, átadva helyüket a levelek, virágok tündéreinek.

A gyermekek nagy fantáziával készítenek a kéz melegével fomázható méhviasz-gyurmából manókat, egy, vagy több színből, csuklyával, sapkával, dundit,  laposat, gyapjúból készítenek melegfogásút. Aki viaszgyurmából formáz, annak nagyon meg kell dolgoznia azzal, mert a méhviasz nem adja meg könnyen magát. Sokáig kell gyúrni, kézben melegíteni, hogy a meleg hatására alakítható legyen, és a manót egy tömbből kell kialakítani, mert ha nincs jól összedolgozva, kihűlve szétesik ha külön darabokból rakták össze. Sokáig megőrzi mézillatát, selymesen csillogó fényét, élénk színét, simogató érzést nyújt, kéznek, léleknek egyaránt. 

Élvezettel járják el a manótáncot a rövid, egyszerű énekkel, körjátékkal, és örömmel viszik a kis színes lámpásokat, vigyázzák a lángot, el ne aludjon, keresik a csillagok gyémántkincsét szimbolizáló üveggolyót a homokvárban.   Nekik a mesék világa annyira természetes, hogy azonnal beleélik magukat a manó-életbe, még akkor is, ha ezzel életükben először találkoznak. Nem biztos, hogy elsőre értik, de érzik azt, hogy a nyári kiáradást követően a természet is befelé fordul, hogy mi is többet tartózkodunk otthon, a fizikai behúzódás egy lelki, szellemi befelé-fordulással is jár. Többet olvasunk, beszélgetünk, mesélünk gyermekeinknek, a téli estéken több időt töltünk együtt lelki, szellemi feltöltődéssel. „Kis lámpásunk” fényét vigyázva az advent időszakában a melegséget őrizzük, védjük szívünkben, hogy kitartson egész télen, csúcspontját elérve a karácsonyi ünnepen, a napfordulón, és elég legyen addig, míg eljön újra a nagy éves ritmusban a tavaszi megújulás. 

November 11.-én Szent Mártonra emlékezünk, életének egy rövid történetével: a  novemberi hidegben koldussal találkozott, akinek nem volt sem meleg ruhája, sem kenyere, s lováról leszállva köpenyét kardjával kettévágva,  cipóját megfelezve  mentette meg a koldus életét, hálát sem várva érte. E jótettért, jutalmát az angyalok hozták el számára, álmában.  Szent Mártont a nagylelkűség példaképeként állítjuk gyermekeink elé: maguk játsszák el minden évben újra és újra a legendát. A maguk sütötte cipót mindenki megfelezi valakivel, s ilyenkor a riválisok, kis ellenségek is megtalálják egymást, megbékélve a cipófelezés szívmelegénél.

 A gyerekek utánzással tanulnak a legtöbbet, ösztönösen érzik át annak belső értékét, az elmondott intelmek kevésbé hatnak rájuk.

A novemberi játszóház is ebben a hangulatban zajlott, melengetve szívét felnőttnek, gyermeknek egyaránt.

Az adventi közös készülődés is ezt szolgálja: együtt készítünk koszorút a tantermekbe, karácsonyi díszeket, ajándékokat, saját készítésű termékeket, szülők által varrt gyapjú-filc állatkákat, melyekből a Waldorf Iskolában „vásárt” is rendezünk november 26.-án szombaton 15-18 óráig. A programra mindenkit szeretettel várunk.

Szülők, pedagógusok részére szervezett előadás a Kecskemét Kistérségi Pedagógiai Intézetben (Csányi János krt. 14. II. em.) legközelebb november 30.-án, szerdán 16.45 -től lesz. Témája: karácsonyi ajándékok, játékok. Játszóházi foglalkozást újra január 9.-én hétfőn tartunk.

December 18.-án 15 órakor a Szentcsalád Plébánia Közösségi Házában „Pásztor-játék”-ot adnak elő szülők és pedagógusok. Mindenkit szeretettel várunk!

Ábelné Farkas Cintia

Waldorf-tanítónő

 

 

 

Egy pedagógus karácsonyi gondolatai

 

Karácsony közeledtével, advent idején mindenkit örömteli várakozás tölt el. A latin eredetű szó (adventus) megérkezést, eljövetelt jelent. A Jézus születésére való várakozás, a felkészülés, a reménykedés időszaka. András napjához legközelebb eső vasárnap és december 25-e  közötti négy hetes „szent idő” a karácsonyra való lelki felkészülés ideje. Eredete az 5-6. századra nyúlik vissza, ebben az időben az emberek szigorú böjtöt tartottak. Vesszőből, fenyőágból koszorút fontak, amelyet arany vagy piros szalaggal díszítettek. Minden egyes szín sajátos jelentést hordozott. A zöld a termés színe volt, a piros az életé, az arany és a sárga pedig a fényé. A kör alakú forma az örökkévalóság jelképe, a varázserőé ami soha el nem múlik.

Készülődve várjuk az ünnepet, karácsonyfát, ajándékokat. De vajon miért ünneplik az emberek tél közepén a karácsonyt és honnan erednek az ajándékozási szokások, ki volt Jézus, hogyan vált a szeretet és a gyerekek ünnepévé ez a nap?

Jézus születésének idejét egy régi római kalendárium teszi december 25-re. Ez a nap volt akkoriban a téli napforduló időpontja, ettől kezdve lesznek hosszabbak a nappalok és rövidebbek az éjszakák. A pogány ünnepkör szerint a „legyőzhetetlen Nap” ünnepe. A keresztények Jézus születését, a nem keresztények tanítását, a szeretet ünneplik.

Karácsonyfa állítása, díszítése az ünnep leglátványosabb szokása. Podmaniczky Frigyes báró emlékiratai szerint édesanyja honosította meg Magyarországon ezt a német protestáns szokást az 1800-as évek elején. A kutatások szerint először talán mégsem ő, hanem Brunszvik Teréz, az első magyarországi óvoda megalapítója állított karácsonyfát hazánkban 1824-ben.

 Ma már szinte minden család ünnepének középpontja a díszes fenyő. Évente körülbelül 20 ezer fenyőfát vágnak ki, csak Magyarországon karácsony előtt. Ha módunk van rá, vásároljunk gyökeres fenyőt, ami az ünnep után kiültethető a kertbe. Szép emlék lesz, és maradandó.

A fa díszítése családonként változó. Manapság már különböző stílusa, divatja alakult ki a díszítésnek. Szívet melengető apróságok, gyermekeinek készítette díszek, együtt sütött illatos mézeskalács is kerülhetnek a fára. Régi, szép emlékeket idézhetnek, meghitt beszélgetések alakulhatnak ki ezek kapcsán.

Ajándékozási szokásaink is változatosak. Ajándékozzunk örömet okozó dolgokat, akár saját készítésűeket. Gyermekeinktől fogadjuk szeretettel a nagy gonddal barkácsolt meglepetéseket. Ajándékozzunk karácsonyról szóló könyveket is, melyek nagy választékban kaphatók az üzletekben és választ adhatnak kérdéseinkre, segíthetnek a készülődésben.

Látogassunk el együtt, olyan helyekre ahol pásztorjátékot adnak elő gyerekek, gyerekeknek. Hallgassunk az ünnepek idején szép karácsonyi zenét, lehetőleg tiszta forrásból. Van választék bőven: J. S. Bach, Liszt Ferenc Karácsonyi Oratóriumai, vagy mai szerzők szép előadásában ismert régi és új dalok, megzenésített versek.

Ünnepelni jó dolog. Kívánom, hogy legyen az ünnep meghitt, bensőséges, boldog és békés.

Szabóné Parádi Irén

biológia-technika szakos tanár

 

 

 

Kistérségi közoktatás finanszírozás

 

Az idei költségvetési törvényben folytonosságot biztosít a kistérségi közoktatási feladatellátás ösztönző támogatásának. Ennek legfontosabb részleteit foglaljuk össze az alábbiakban.

A 2005 október 15-ig megalakult többcélú kistérségi társulások ( így Kecskemét TKT is) illetve a területükön működő intézmények jogosultak az alábbi támogatási formákra.

Többcélú kistérségi társulás, illetve intézményi társulás által fenntartott óvodába, iskolába járó gyermekek, tanulók ellátásához kapcsolódó támogatás 65 000 forint/fő/év. A támogatás a többcélú kistérségi társulás, illetve az intézményi társulások által fenntartott óvodákba, iskolákba járó gyermekek, tanulók létszáma után az alábbiak szerint igényelhető:

– Alaptámogatás vehető igénybe a fenti intézményekbe bejáró azon gyermekek, tanulók után, akiknek lakóhelye nem az intézmény helye (székhelye, telephelye stb.) szerinti településen van.

– Az intézmény székhelyén/telephelyén állandó lakóhellyel rendelkező gyermekek, tanulók után az alaptámogatás 50 %-ának megfelelő támogatás vehető igénybe. E támogatás legfeljebb az előző pont szerint bejáró gyermekek számával azonos számú gyermekek után igényelhető. E támogatás szempontjából a külterületen lakó gyermekek, tanulók az intézmény székhelyén lakónak minősülnek. Ez a szakasz sajnos hátrányosan érinti,  a nagy, tanyás településszerkezetű kecskeméti térséget.

– amennyiben a többcélú kistérségi társulás vagy az intézményi társulás iskolabusz működtetéséről gondoskodik, vagy a gyermekek, tanulók utaztatását iskolabusz-szolgáltatás vásárlásával biztosítja, az utaztatott gyermekek, tanulók után az alaptámogatás összegével azonos további támogatás vehető igénybe. E támogatás szempontjából iskolabuszszolgáltatás vásárlásnak minősül a menetrendtől függetlenül e célból indított járat(ok) igénybevétele. A támogatás igénylése és elszámolása a közoktatási intézmény vezetője által az iskolabuszt igénybe vevő, rendszeresen utaztatott gyermekek, tanulók számának tárgyév február 1- jei és október 1-jei állapotáról a többcélú kistérségi társulás részére szolgáltatott adatok átlaga alapján történik.

Intézményi társulás óvodájába, általános iskolájába járó gyermekek, tanulók támogatása, amennyiben az óvoda, az általános iskola községi tagintézményként, valamint a középfokú oktatási intézmény általános iskolai feladatokat ellátó községi tagintézményeként működik, vagy a községi tagiskola a középfokú iskola és az általános iskola feladatait ellátó egységes iskola tagintézményeként működik, 60 000 forint/fő/év fajlagos összegben történik.

Közoktatási szakszolgálati feladatok:  Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás fajlagos összege: 2 000 forint/fő. Nevelési tanácsadás; gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás; fejlesztő felkészítés; logopédiai ellátás; gyógytestnevelés fajlagos összege: 9 000 forint/fő/szakszolgálat.

Óvodai, iskolai ellátásnál, fontos, hogy minimális osztály és csoportlétszámokat állapít meg a törvény. E többletfinanszírozási követelmény alól a nemzeti, illetve etnikai nevelést végző intézmények kapnak felmentést.

Az érdeklődők számára részletes felvilágosítást írásban vagy konzultáció formájában –térítésmentesen- bocsát rendelkezésre a Kecskemét Kistérségi Pedagógiai Intézet.

 

Sántha György hagyatéka

 

Vajon tudják-e a kecskeméti diákok, ki illette először a Kecskemét környéki földeket az Aranyhomok sokatmondó kifejezésével? Tudják-e, hogy Kecskemét határában az ő kúriájában rendszeresen összegyűlt a magyar irodalom színe-java: Illyés Gyula, Féja Géza, Móricz Zsigmond,Erdei Ferenc, Tóth László, Szabó Pál, Veres Péter, Tamási Áron. Vajon ki vonzotta Őket ide? Tudják-e, hogy ezt a költőt hogyan rekesztette ki az akkori politikai rendszer? Tudják-e hogy ő volt -2004-ben-  Kecskemét első posztumusz díszpolgára? S vajon mennyit tudnak, tudhatnak minderről Kecskemét városában a felnövekvő generációt az irodalom eszközeivel nevelni hivatott pedagógusok?

A globalizálódó világ és az Európai Unió tagjaként nemzeti öntudatunk, kultúránk továbbélése, ápolása a nemzet létkérdése is egyben. Ezt felismerve kap Európa szerte számtalan településen egyre komolyabb szerepet a helytörténet, a helyi események, sajátosságok, a helyi művészet megismertetésén keresztül történő élményszerű oktatás-nevelés. Komolyabb szerepet, nemcsak az oktatáspolitikai szabályzó dokumentumokban, hanem a  mindennapi iskolai gyakorlatban is.

Ehhez a munkához kaptunk február 18-án, Sántha György halálának 32. évfordulóján egy olyan gyűjteményt, amely csokorba szedte a költő levelezését, a korabeli újságcikkeket, fotókat, visszaemlékezéseket.

A könyv első részében versek köré szerveződő kedves, őszinte hangú levelezést talál az olvasó. Sántha Melinda, a költő unokája, a könyv szerkesztője törekedett arra, hogy az eredeti kéziratok kerüljenek be a könyvbe: ahol lehetett, megvolt, ott ezek szerepelnek. És micsoda gyönyörű kézírások ezek! A második rész a feleség, Mici néni visszaemlékezése közös életükre: az 1912 és 1974 közötti nem eseménytelen hatvan évről a családanya mesél. A harmadik egységben pedig a költőről megjelent cikkeket találja meg az olvasó.

S az esztétikai irodalmi értékeken, a benne rejlő szellemi gyarapodáson túl egy további fontos üzenetet közvetít számunkra a lokálpatrióta költő munkássága: aki kecskeméti, annak Kecskeméten kell tevékenykednie, itt kell építeni, gyarapítani, adni az embereknek. Bár hívták, nem költözött „fel” Budapestre. Lehetett volna híresebb, jómódúbb, de a kötődés, az otthon  a család, az igaz barátok szeretete fontosabb érték volt számára. Ment, tanult, kitekintést kapott a világba, de mindig visszatért oda, ahová és akikhez tartozott.

A Kecskemét Kistérségi Pedagógiai Intézetben valamennyi kecskeméti iskola átveheti a köny egy tiszteletpéldányát munkanapokon 7 .30 és 15 óra között, legkésőbb március 15-ig.

 

Új tankönyvrendelet

 

A tankönyvvé nyilvánításról új rendeletet tesz közzé az Oktatási Minisztérium, várhatóan még ebben a hónapban. A rendeletmódosítás eredményeképp az általános és középiskola összes évfolyamán az összes tankönyvet át kell írni, illetve le kell majd cserélni.

A tankönyvvé minősítés folyamatát, tankönyvek engedélyezését a Sulinova Kht. Tankönyv és Taneszköz Irodája végezte eddig. Az új rendelet szerint ezt a feladatot az OKÉV (Országos Közoktatási Értékelés és Vizsgaközpont) látja majd el.

A rendeletmódosítás a tankönyvek tartalmi, formai részére is kiterjed. A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során meg fogják vizsgálni, hogy valamennyi (1-12.) évfolyamon átlagosan legalább egy kép vagy ábra jut-e egy tankönyvi oldalra. A tankönyvekben a 150 betűhelynél hosszabb mondatok százalékos aránya nem haladhatja meg az 5 százalékot első-második osztályban. Ez az arány a 12. évfolyamban legfeljebb 35 százalék lehet. Fontos szempont lesz, hogy a tankönyv megfelelően szemlélteti, magyarázza a tananyagot, ugyanakkor az idegen szavak, szakkifejezések átlagos előfordulás mondatonként nem haladhatja meg az alsós osztályokban a 3 mondat/1, felsős osztályokban a 2 mondat/1 szót. A megfelelő szemléltetésen túl az ismeretek visszacsatolására is komoly hangsúlyt kíván fektetni az OM: az ismeretek alkalmazásának készségét a tananyaggal összefüggő problémamegoldó készséget, illetve ezek fejlesztését is górcső alá veszi majd az engedélyező hatóság.

A rendeletmódosítás következményeképp várhatóan nagyobb hangsúlyt kap az elbírálás során a szubjektivitás. A szemléltető ábrák nagyobb száma várhatóan vonzóbbá, érdekesebbé teszi a gyermekek számára a tankönyveket, ugyanakkor a nagyobb terjedelem tovább nehezítheti az iskolatáskát, illetve drágítja a családok részére a tanév eleji tankönyvbeszerzést. A gyermekek érdekében megalkotott rendelet a nagy tankönyvkiadókat új lehetőséghez jutatja, ugyanakkor a kisebb kiadók gazdaságilag meginoghatnak a gyors és nagy volumenű változás miatt.

Aki a tankönyvpiac óriási kínálatában rendszerezett adatbázishoz szeretne hozzájutni, javasoljuk az Oktatási Minisztérium hivatalos közlönyében évente közzétett tankönyvjegyzék áttekintését. Ez a www.kir.hu oldalakon is megtalálható. Segítenek még az eligazodásban a www.tankonyv.lap.hu  ,   www.tanosz.hu, valamint a nagy tankönyvkiadók internetes oldalai is.

 

A mozgás szeretete

Rohanó világunkban egyre kevesebbet foglalkozunk egészségünkkel. Nem járunk el rendszeresen mozogni, és sajnos gyermekünk is inkább a számítógépet és a televíziót választja a foci, vagy a bicikli helyett.

 

De vajon melyik az a sportág, amelyik a gyermeknek és persze a szülőnek is tetszene?

 A megfelelő testmozgás kiválasztásához többféle tényezőt is figyelembe kell venni. Ha a gyerek türelmes és pontos, vagy félénk, befelé forduló egyéniség, akkor a vívást javasoljuk neki, ha izgága típus, tele levezetetlen energiával, válassza a kosárlabdát vagy a focit. Ugyanakkor ne feledjük, minden esetben az a legfontosabb, hogy a gyereknek kedve legyen az adott sportághoz. A professzionális –versenyszerű sport 12 éves kor alatt csak az úszás esetére javasolt.

 Nagy előnye a sportnak, hogy mind az egyéni mind a csapatjáték szabályokon alapul és fegyelemre nevel. A csapatjátéknál az együttműködésen, az egymás segítésén, a kapcsolatteremtésen van a hangsúly. Az egyéni sportág lehetővé teszi, hogy a gyermek felfedezze önmagát, a testét és a korlátait.

Íme néhány a választható egyéni és csapatsportok közül:

Labdarúgás: 6–7 éves kortól elkezdheti a gyermek. Fejleszti a motoros, az intellektuális és az érzelmi fejlődést. Javítja az általános koordinációs készséget és tudatosítja, mi mindenre használható a láb, mint “eszköz”. Olyan alapfogalmakra tanítja meg a gyermeket, mint “csapattárs”, “ellenfél”, “támadás” vagy “védekezés”. Ennél a sportnál az ízületekre tanácsos odafigyelni.

Kosárlabda: akár 5 éves kortól is vihetjük gyermekünket kosárlabdaedzésre. Ez a sportág fejleszti a mozgást, a testtel és a labdával való ismerkedést. A gyermek megtanulja, hogyan kell futni, ugrani, helyet változtatni labdával a kézben.

Kézilabda: 7 éves kor előtt nem ajánlott ez a labdajáték. A kézilabda nagyon alkalmas arra, hogy a gyerek megtanuljon egy adott térben helyezkedni: fut, ugrik, eldobja a labdát és körülnéz.

Torna: már 3 éves kortól el lehet kezdeni. Fejleszti az önbizalmat azáltal, hogy segít a gyermeknek teste és környezete tudatos felfedezésében. A torna jól fejleszti a pszichomotoricitást. Ennél a sportnál vigyázni kell, ha a gyermek ínszalagjai még nem elég erősek.

Úszás: 6 éves kortól szokás kezdeni.  Ez a sport fejleszti a koordinációs érzéket és a légzésritmus szabályozását (még asztmás gyermekeknek is ajánlott). A kisgyermek önbizalmat merít belőle és megtanul bízni a testében, mely addig ismeretlen, új közegben is képes mozogni.

Tenisz: minitenisz már 5–6 éves kortól létezik. Fejleszti az összpontosítást, a gyors reagálókészséget. Az egyik legtökéletesebb mozgásfejlesztő sportág.

Cselgáncs: 6 éves kortól ajánlott. Olyan életszemléletre tanít, melynek alapja az udvariasság, a bátorság, az őszinteség, a becsület, a szerénység, a tisztelet, a barátság és az önfegyelem. Kiegyensúlyozott és koordinált mozgásra oktatja a gyermeket. Ideális a félénk, ideges típusnak, mert önbizalmat ad neki.

Vívás: minimum 6 éves kortól lehet elkezdeni. Fejleszti a türelmet, az ügyességet és a pszichomotoros fejlődést. A vívás a “párbajszerű” sportok legmarkánsabb példája. A támadó és védekező akciók sikere figyelmet és gyors cselekvést követel. Nagyon fontos a kitartás és a jó összpontosítás. Ez a sport nem ajánlott asztmás gyermekeknek, mivel zárt térben zajlik.